Debiteurenbeheer uitbesteden?

Wekelijks dezelfde klanten moeten bellen om ze te helpen ‘herinneren’ aan de betaaltermijn. U kent het waarschijnlijk wel. Een erg vervelende taak die wel noodzakelijk is. Want als u niets doet kan de DSO (days sales outstanding) flink oplopen. U kunt er uiteraard voor kiezen om een incassobureau in te schakelen, maar dit is niet altijd even klantvriendelijk.
Misschien vindt u het ook wel lastig om uw klanten op de juiste manier aan te spreken omdat u zich wilt bezig houden met uw core business. In veel gevallen kunt u vragen of uw boekhouder kan helpen of een bedrijf dat u ondersteunt op het gebied van debiteurenbeheer. Door het uit te besteden heeft u er verder geen omkijken meer naar en weet u dat het in professionele handen is.
U krijgt wekelijks of maandelijks een rapportage met een overzicht van de debiteurenstand. In de meeste gevallen kunnen ze de openstaande facturen zonder veel weerstand incasseren. Een enkele keer zal het ook voor komen dat een incassobureau ingeschakeld moet worden, ondanks alle geleverde inspanningen. Het bedrijf heeft bijna altijd wel een partner die zorgt voor de incassozaken, zo weet u dat ook dat traject in goede handen is. Door een zaak te escaleren naar een incassobureau merkt uw klant dat het serieus is waardoor ze vaak eieren voor hun geld kiezen en alsnog betalen. Een hele enkele keer komt het voor dat ook dit niet voldoende is. Er zal dan een afweging gemaakt moeten worden of een gerechtelijke procedure kosten technisch een goede keuze is.
Los van de kosten is het belangrijk om naar de financiele situatie van de klant te kijken. Van een kale kip valt immers niets te plukken.

This entry was posted in Finance. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *